Wednesday 7 January 2015

Mesin Pemotong Felt: Sizzix Big Shot

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Tahukah anda bahawa kain felt boleh dipotong menggunakan mesin?

Hari ini saya ingin berkongsi tentang mesin yang menjadi idaman hati hampir setiap usahawan kraf tangan felt di Malaysia. Mesin ini diberi nama Big Shot dari jenama Sizzix. Selain Big Shot, Sizzix turut mengeluarkan mesin yang hampir sama fungsinya seperti Big Shot Pro, BIGkick, Vagabond dan Sophisticut.

Terdapat pelbagai jenis mesin pemotong dies di pasaran antarabangsa. Selain Sizzix, jenama lain yang turut popular di kalangan penggiat kraf adalah Spellbinder, Kreaxion dan Cuttlebug. Untuk mendapatkan mesin tersebut, anda boleh mendapatkannya dengan membuat tempahan terus melalui laman sesawang pengeluar mesin tersebut. Kadangkala ada juga usahawan kraf tempatan yang turut menjualnya.



Jika dua tahun lepas, agak sukar untuk mendapatkan Big Shot di pasaran tempatan. Harganya pula agak mahal ketika itu. Namun sekarang tidak lagi. Anda boleh mendapatkannya dengan mudah dari pembekal material kraf tempatan. Saya sendiri adalah salah seorang pembekal mesin Sizzix Big Shot di Malaysia.


Mesin Big Shot berukuran lebih kurang 14 1/4" x 12 3/8" x 6 5/8" dan mempunyai jaminan 3 tahun. Mesin ini bersifat mudah alih dengan berat 3.4 kg. Ia boleh dibawa ke mana-mana mengikut kesesuaian tempat bekerja. 1 set Big Shot terdiri daripada 3 item iaitu mesin Big Shot sendiri, platform pelbagai guna dan sepasang pad pemotong. Selain digunakan untuk memotong felt, ia boleh digunakan untuk menghasilkan pelbagai bentuk hiasan bagi pembuatan kad, buku skrap, hiasan rumah, quilting, kraf kertas dan projek kraf yang lain.


Satu perkara yang perlu anda ketahui tentang mesin ini, ia mestilah digunakan bersama mata pemotong pembentuk atau lebih dikenali sebagai 'die'. Tanpa die, Big Shot tidak mungkin dapat menjalankan fungsinya. Dalam entri seterusnya, insyaAllah saya akan berkongsi pula tentang dies.

No comments: