Sunday 25 January 2015

Jenis-Jenis Hiasan Pada Kraf Tangan Felt

Cuba anda perhatikan pada 2 keping gambar di bawah.

Hiasan gantung di kereta.

Penggantung kad identiti.

Dapatkah anda mengenal pasti jenis hiasan yang dijahit atau dilekatkan pada kain felt? Mungkin ada yang selalu anda lihat. Tetapi mungkin juga ada hiasan yang membuatkan anda tertanya-tanya tentangnya. Jadi insyaAllah hari ini saya akan kongsikan jenis hiasan yang boleh digunakan untuk mencantikkan lagi produk felt kita.


1) Butang: Material yang paling kerap digunakan oleh pengusaha kraftangan felt di Malaysia. Bentuk dan coraknya yang pelbagai serta mudah digunakan, membuatkannya menjadi pilihan utama dalam menghias kain felt. Boleh digam atau lebih baik dijahit supaya kedudukannya tetap di atas kain felt.

2) Felt applique: Boleh direka sendiri kemudian dipotong secara manual menggunakan gunting atau dipotong menggunakan Big Shot. Felt applique dapat dilekatkan dengan kukuh dengan menggunakan gam UHU jika felt ditemukan dengan felt. Jahitan felt applique ke atas felt (contohnya pada bantal) adalah lebih digalakkan.

3) Brads: Diperbuat daripada material besi. Ia mempunyai 2 cangkuk yang dapat dibengkokkan di belakang. Cangkuk ini akan dimasukkan ke dalam lubang yang dibuat di atas kain felt. Kemudian cangkuk ini akan ditekan rapat ke felt supaya ia tidak bergerak.

4) Padded applique: Applique ini biasanya dari jenis kain berspan amat nipis, Boleh dilekatkan mahupun dijahit di atas felt.

5) Manik: Walaupun ia jarang digunakan, namun jika jahitan manik ini kena pada tempatnya maka ia akan menjadi seni halus yang amat cantik pada kain felt.

No comments: