Saturday 17 January 2015

Jenis-Jenis Mata Pemotong (Cutting Dies)

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu.

Sebelum ini saya pernah berkongsi tentang mesin pemotong kain felt yang bernama Sizzix Big Shot. Ada saya sebutkan bahawa tanpa dies atau tanpa mata pemotong maka Big Shot tidak akan dapat digunakan dengan cara sepatutnya. Jadi hari ini saya akan kongsikan pula tentang jenis-jenis dies yang biasa saya gunakan.

Sizzix bukan sahaja mengeluarkan Big Shot, malah mereka turut mengeluarkan dies jenama sendiri. Dies terbahagi kepada beberapa jenis mengikut saiz dan fungsinya. 


Dies yang biasa saya gunakan adalah dari jenis dies foam hitam tebal dan dies rangka besi nipis. Dies foam hitam tebal menjadi kegemaran saya walaupun harganya lebih tinggi. Dies jenis ini dapat menjimatkan masa dan menjimatkan tenaga kerana ia boleh memotong kain felt sebanyak 4 keping secara serentak. Manakala dies rangka besi nipis pula, boleh memotong hanya sekeping kain felt dalam satu masa. Harganya? Tentulah lebih murah berbanding dies tebal.

Dies rangka besi nipis.

Dies foam hitam tebal.

Reka bentuk dies yang ada di pasaran ditentukan oleh syarikat pengeluar dies itu sendiri. Walaupun saya lebih gemar dengan dies tebal, tetapi jika reka bentuk yang saya inginkan ada pada dies nipis sahaja, maka saya tiada pilihan untuk tetap menggunakannya.

Selain dies keluaran Sizzix, saya juga menggunakan Die-namic dies dari My Favourite Things dan dies dari Memory Box. Kedua-dua jenama ini biasanya hanya mengeluarkan dies jenis rangka besi nipis. Namun, reka bentuk dies yang dihasilkan sentiasa mampu membuatkan bakal pembeli rambang mata untuk memilih.

No comments: