Tuesday 19 August 2014

Tips Menajamkan Gunting

Gunting yang sudah lama digunakan biasanya akan menjadi kurang tajam. Apabila menggunakannya pun sudah terasa tidak puas hati. Gunting 'tak makan' kain kata orang. Nak dibuang atau ditukar ganti, itulah gunting kesayangan sejak sekian lama. Sudah serasi benar di jari. Lagipun kondisi gunting masih elok, cuma masalahnya tidak tajam seperti dulu.

Jadi bagaimanakah cara untuk menajamkan semula gunting?

Di ruangan ini saya ingin kongsikan satu tips mudah. Hanya menggunakan botol atau balang kaca yang sudah sedia ada di rumah. Contohnya botol kicap, botol sos, botol minyak dan sebagainya.

Ambil sebuah botol/balang kaca dan gunting yang ingin ditajamkan.


Kemudian buat gerakan seolah-olah sedang menggunting botol/balang kaca tersebut.


Ulangi gerakan tersebut beberapa kali sehingga berpuas hati dengan ketajaman gunting. Ambil kain atau kertas yang ingin digunting dan cuba potong. Itu sahaja. Mudah, berkesan dan menjimatkan. Tidak perlu beli gunting yang baru.

Satu lagi tips tambahan untuk mengekalkan ketajaman gunting adalah elakkan menggunakan satu gunting yang sama untuk menggunting kain dan kertas. Saya sendiri ada gunting khas untuk memotong kain felt dan gunting khas lain untuk memotong pola kertas.

Selamat mencuba!

No comments: