Wednesday 20 August 2014

Stok Baru Butang Kraf

Alhamdulillah hari ini stok butang yang dipesan dari pembekal tiga hari lepas pula selamat tiba di rumah. Kebiasaannya, anak-anak akan teruja berebut mahukan bungkusan yang posmen beri. Tidak sempat saya menutup kembali pintu rumah. Bungkusan ditarik. Soalan bertalu-talu keluar dari mulut comel itu.

Wafiy: Ni barang office Mama ke? Mama beli ke? Mama beli apa?

Mama: Ya sayang. Mama beli buttons. Nanti Mama nak jual semula.

Wafiy: Kenapa nak jual? Nak tengok, nak tengok!

Begitu lah soalan Wafiy setiap kali bungkusan baru tiba. Anak-anak bagai sudah mengerti serba sedikit perjalanan 'kerja' Mama di rumah. Setiap soalan yang diajukan adalah peluang bagi saya mendedahkan mereka dengan dunia perniagaan.

2 kategori butang pelbagai warna dan corak.

Sebelum menyimpan butang-butang yang diterima, saya biarkan anak-anak memegang dan bermain seketika. Butang yang berwarna-warni sememangnya mencetuskan sifat ingin tahu anak kecil. Setelah mereka puas membelek, barulah saya ambil dan simpan. Ini adalah cara saya mengelakkan anak-anak daripada senyap-senyap masuk ke makmal jahitan dan menyelerakkan koleksi butang tanpa izin.

Melihat butang yang berwarna-warni bagaikan sebuah terapi bagi saya. Ceria dan bertenaga. Itu yang saya rasakan setiap kali masuk ke makmal jahitan dikelilingi ribuan koleksi butang pelbagai warna dan reka bentuk. Saya percaya, setiap satu warna itu mencetuskan aura positifnya tersendiri. Mungkin sebab itulah saya masih belum pernah jemu dengan 'cinta baru' saya ini.

No comments: