Tuesday 23 September 2014

Tips Mudah Mendapatkan Pola/Templat Kraf Felt

"Kak Amal, kat mana nak cari template yang comel-comel?".
"Amal, template tu Amal lukis sendiri ke?".
"Ada jual tak template yang Amal guna?". 
"Font yang Kak Amal guna tu nak buat macam mana?"

Soalan-soalan seperti ini seringkali menerjah masuk ke ruangan inbox saya. Semuanya berkisar tentang bagaimana untuk mendapatkan pola atau template untuk dijadikan asas rekaan kraftangan felt.

InsyaAllah dalam entri kali ini saya akan kongsikan cara-cara yang biasa saya gunakan.

Ada 4 tips mudah untuk dapatkan pola yang diingini:

1) Lakar dan lukis sendiri pola dengan tangan.

Gunakan bakat semulajadi anda dalam bidang lukisan untuk menghasilkan pola sendiri. Lukis di atas sehelai kertas kemudian guntingkan kertas itu untuk menjadikannya pola sebelum ditekap di atas kain felt.

2) Lukis guna perisian komputer yang mudah seperti Microsoft Word.

Bentuk asas seperti bulat, empat segi, bintang atau bunga biasanya sudah ada di dalam perisian mudah seperti MS Word. Anda hanya perlu pilih bentuk yang diingini, tentukan saiz yang sesuai, cetak dan gunting untuk menghasilkan pola asas. Dengan menggunakan MS Word juga, anda dapat menghasilkan pola tulisan yang menarik.

3) Buat carian menggunakan Google.

Reka bentuk yang lebih rumit seperti watak kartun atau tulisan berseni biasanya memberi lebih cabaran bagi mereka yang tiada bakat melukis. Carian Google dapat membantu. Hanya taipkan watak kartun yang ingin dicari, pindahkan fail imej ke dalam MS Word, tentukan saiz dan kemudian cetak untuk menghasilkan pola.

4) Beli pola/templat siap yang dijual online.

Ada juga di kalangan penggiat seni kraftangan felt yang menjual pola atau templat siap untuk memudahkan anda. Hanya perlu hubungi mereka untuk urusan pembelian pola tersebut.

Sudah tahu caranya? Mudah kan. :) Didoakan agar entri kali ini memberi sedikit pencerahan untuk mereka yang tertanya-tanya bagaimana untuk mendapatkan pola untuk projek kraf tangan felt.

No comments: