Monday 19 October 2020

Kos Tersembunyi?


Wondering. Apa yang customer nak buat dengan tiga helai kain felt keras ni. Pilihannya, kombinasi warna pastel lembut. Soft grey, baby blue and white. Sweet. Pandai betul pilih. Suka saya tengok.

Macam dok terbayang-bayang something untuk baby boy. Toys atau frame bilik? Terfikir tu ja lah.

Saya ni, orang order tiga helai pun saya gulung dalam bubble wrap. Encik Suami sokmo bebel kenapa buat gitu. Ada caj bubble wrap dan selotep tak? Ada letak moq tak untuk orang order kain? Beliau tanya.

Agaknya dok nampak saya put extra effort bila dok bungkus tu. Punya lah jaga tak mau bagi kain terlipat atau renyuk bila customer dapat.

Fikir-fikir balik, betul juga cakapnya. Kain ni berapa ringgit saja. Saya balut dengan bubble wrap dan selotep kemain lagi. Sampul pun guna sampul besar. Semua tu hidden cost. Tolak pi tolak mai, tak sedar pun sebenarnya tak untung langsung.

Lagi teruk kalau sebenarnya rugi.

Berniaga nak apa sebenarnya, Amalina?

Teringat pula cikgu saya pesan, nak sangat bantu orang bukan dengan cara kurangkan harga. Bagi free lah terus. Dok pi ganggu harga market sedia ada. Itu menyusahkan hidup lebih ramai orang khususnya kawan-kawan sesama peniaga. Niat tak memurnikan cara.

Loser saja yang selalu main perang harga. Dia tak ada cara lain nak buatkan orang datang membeli selain offer harga paling murah.

Menung saya pun.

Tersekat rasa nak telan air liur.

Pelan-pelan saya angguk kepala.

No comments: