Thursday 12 February 2015

Perginya Seorang Murobbi


12 Februari 2015 bersamaan 22 Rabiul Akhir 1436, jam 9.40 malam telah pulang kepada Al-Khaliq, seorang tokoh pejuang Islam yang mashaAllah sangat luar biasa hebat figuranya.

Antara banyak-banyak poster yang muncul di Facebook newsfeed hari ini, saya amat tertarik dengan poster kata-kata Alllahyarham Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat yang dikongsikan oleh pihak PTS. Ia berkenaan pentingnya buku sebagai peneman kita. Sebaik-baik buku yang ada di muka bumi ini ialah Al-Quran. Ibarat peta dalam kehidupan, Al-Quran akan menunjukkan arah jalan yang benar untuk mencapai matlamat mencari redho Allah dan akhirnya ke Syurga.

Apabila menyebut buku, sudah tentulah ia amat berkait rapat dengan amalan membaca. Ayat pertama yang diturunkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W juga adalah ayat suruhan "Iqra'" yang bermaksud 'bacalah'. Membaca insyaAllah akan menambahkan ilmu kita. Insan yang banyak membaca biasanya insan yang banyak berfikir.

InsyaAllah, semoga saya berhasil menyiapkan beberapa buah buku sebagai sumber bacaan dan doakan agar ia akan menjadi salah satu sumbangan saya untuk agama dan masyarakat.

No comments: