Wednesday 2 August 2023

Tutorial: Felt Doughnut

Tutorial kraf felt donat/donut.

Assalamualaikum. Hai semua! Hari ni saya nak kongsikan satu aktiviti yang pernah saya buat tujuh tahun lepas bersama anak-anak di rumah. Dulu saya ada kongsikan di Facebook page Amal Creative. Saya tulis tutorial cucoq keria. Bukan donat. Kenapa bukan donat? Ada saya tulis di hujung post ni. 

Cuma tu lah, baru sekarang saya teringat yang saya belum lagi masukkan di blog. Ahaha punya lah lama kan! Jadi saya salin saja apa yang saya pernah tulis dulu di Fb.

Ok, jom kita lihat apa bahan-bahan yang perlu kita sediakan.

Bahan-bahan yang diperlukan ialah acrylic felt (felt lembut), isian fiber, gunting kain, gunting kertas, pen penanda, jarum, benang dan apa-apa kertas yang sedikit keras seperti kotak tisu.

Langkah pertama, kita lukiskan pola atau templat di atas kertas keras. Tujuannya supaya pola tersebut tahan lasak, tahan lama dan kita dapat gunakan berulang kali.

Bentuk bulatan tu, nak lukis free hand boleh atau nak ambil apa-apa benda yang berbentuk bulat kemudian lukis ikut bentuk dia pun boleh.

Cara paling gigih dan memerlukan lebih banyak masa: lukis bentuk bulatan dalam Microsoft Word dan cetak gambar di atas kertas. Heee siapa rajin, boleh buat ya.

Guntingkan pola tadi. Saiz atau diameternya terpulang ya, nak buat besar atau kecil. Kalau nak nampak lebih cantik, bulatan yang tengah tu, kecilkan sikit.

Tekapkan di atas kain felt menggunakan air erasable pen. Nak gunakan pensel penanda pun boleh. Tak ada masalah.

Galakkan penyertaan anak-anak. Macam dalam gambar tu, Abang Wafiy teruja nak tolong. Mama tunjukkan satu contoh. Kemudian Abang buat sendiri lagi satu.

Haha memang berbeza hasil tekapannya. Tapi tak apa. Puji usaha anak. Jangan sebut langsung pasal senget ke, garisan terkeluar ke, tak kemas ke. Jangan sebut. Puji usaha dan ucapkan terima kasih pada anak kerana membantu.

Oleh kerana Mama puji usaha Abang, maka Kakak pula nak tolong buat sama. Beri peluang anak mencuba. Bagus untuk tingkatkan keyakinan diri anak.

Adik bayi 2 tahun ni pun nak tolong juga. Errrmmm cuma beliau masih belum faham konsep tekapan ya Puan-Puan.

Berulang kali dah Mama letak jari beliau atas kain. Tapi atas pola tu juga dilukisnya. Haha!

Tekap pola di atas 2 keping kain kemudian guntingkan. Anak saya ada 3 orang (setakat ini). Jadi cucoq kerianya pun kena lah buat 3.

*Maafkan saya andai warna dalam gambar agak menyakitkan mata. Saya hanya ada 3 warna felt tu saja* :D

Warna pink lembut tu, Abang gunting sendiri. Sekali lagi, mohon jangan ditegur bab hasil guntingan yang bergigi-gigi. Yang penting, puji usaha dan keyakinan anak mengendalikan gunting.

Yang bergigi tu nanti kita boleh adjust. Tak jadi masalah langsung.

Hiaskan cucoq keria mengikut kreativiti masing-masing. Macam di gambar tu, saya gunting felt berbeza warna untuk dijadikan topping. Boleh juga hias guna manik atau butang. Terpulang.

Bagi yang ada anak kecil, yang mungkin akan menggigit cucoq keria ni, lebih selamat jika hiaskannya menggunakan felt berbeza warna atau jahit corak menggunakan benang saja. Kurang risiko anak tertelan manik yang mungkin tercabut.

Jahitkan topping tadi pada lapisan felt atas cucoq keria. Saya guna benang dan jarum jahit biasa saja. Jahit hingga habis.

Setelah selesai jahit topping, ambil lapisan felt bawah dan jahit pada ruang bulatan tengah cucoq keria.

Saya guna jahitan insang pari untuk mengemaskan keliling bulatan cucoq keria ni. Boleh nampak pada gambar, saya cantumkan 3 lapisan felt di tengah.

Selesai jahit di tengah, kita boleh kemaskan keliling kain. Kemaskan tepi felt dengan mengguntingkan lebihan. Ini lah juga waktunya untuk mengemaskan tepi yang bergigi-gigi.

Sekali lagi, saya gunakan jahitan insang pari untuk mengemaskan jahit keliling cucoq keria.

Langit tak selalunya cerah kan ibu-ibu sekalian. Andai kata ini yang terjadi, tarik nafas sedalam-dalamnya, bertenang dan cuba rungkaikan kekusutan benang tersebut dengan tabah. Hee.

Jahit dalam jarak 7-8 cm, boleh mula masukkan fiber. Sambung jahit dan ulang masukkan fiber hingga habis bulatan dijahit.

Untuk bahagian masukkan fiber ni, sekali lagi anak-anak boleh bantu. 🙂 Abang sukarela nak bantu Mama tanpa diminta.

Dalam gambar ni, topping nya saya jahit gunakan benang coklat.

Ini dia cucoq keria yang sudah siap dijahit. Nak nampak effect gebu gebas, kecilkan diamater bulatan di tengah.

Alhamdulillah yeay, cucoq keria Adik siap dah! 🙂

Sekian tutorial cucoq keria keledek ungu dari kain felt. :)

Kenapa keria bukan donat? Memang sengaja sebut keria. Nak biasakan anak-anak dengan nama kuih klasik nusantara. Sambil beraktiviti, kita dapat tambah ilmu pengetahuan anak-anak.

Macam-macam boleh cerita mengikut tahap umur anak. Contoh: tentang kepelbagaian warna semulajadi keledek, kuih lain yang boleh dihasilkan dari keledek dan sumber vitamin dalam keledek. Untuk anak yang 2 tahun tu, saya ajar main bilang 1, 2, 3 dan sebut perkataan bulat.

Aktiviti menjahit felt boleh dimasukkan sebagai salah satu aktiviti cuti sekolah nanti. Ibu-ibu yang dah cuba tutorial, mohon kongsikan gambar dan tag Facebook Amal Creative atau Instagram @amalcreative ya!

Kami doakan tutorial ini bermanfaat untuk pembaca semua. Terima kasih. 

No comments: