Wednesday 21 September 2022

Random Biz Thought

Guna mana-mana e-commerce platform pun, mesti ada fee. Banyak atau sikit. Cepat atau lambat saja. Kita ni tumpang guna kemudahan dia. Ada limitasi untuk hal tertentu walau kita tak setuju.

Yang penting, kita letak harga yang memang dah ambil kira kos terlibat sejak awal-awal lagi. Tak tahu it's ok. Benda boleh belajar. Dalam hidup memang fitrah adanya proses dan kita perlu terus belajar tanpa henti.

Untuk saya cuba survive perniaagan sendiri biiznillah, saya fikir ada dua pilihan. Naikkan harga atau kecil/kurangkan saiz produk/pakej. Saya apply both cara; tapi untuk produk berbeza. Ikut kesesuaian dan keuntungan yang bakal dapat.

In case tak boleh juga, tarik diri daripada platform. Jual macam biasa melalui Whatsapp contohnya. Saya tak boleh sangat buat cara ni. Lebih suka bertahan di platform sama buat masa sekarang selagi ada untung sikit dan tak jejas tugas utama sebagai isteri dan ibu. Saya memang tak boleh kompromi tugas penting ni demi nak kembangkan bisnes.

Satu lagi terfikir, siapa yang main game pancung harga di e-commerce platform untuk tarik customers dan benamkan pesaing, lambat laun diri sendiri yang terjerat. Platform tetap dapat untung yang dia nak. Kita tu lah.. 😶 Putih mata.

No comments: